(Leerling)mentoren

De mentor
De mentor is de spil in de begeleiding van de leerlingen. Hij/zij staat dicht bij de leerling en is de persoon bij wie de leerling altijd terecht kan met vragen of problemen. Op studiegebied, maar ook op sociaal-emotioneel gebied. De mentor onderhoudt contact met de ouders, vakdocenten, afdelingsleiding en specialisten op wie hij/zij terug kan vallen.

De mentor is degene die de meeste contactmomenten met de leerling heeft en mede daarom als geen ander in staat is om ’de hele persoon’ van de leerling te begeleiden. De mentor ziet de leerlingen tijdens de mentorlessen en tijdens een regulier vak.

Leerlingmentoren
Kom je op de OSG, dan krijg je er meteen een paar grote broers of zussen bij. Dat zijn de leerlingmentoren: leerlingen uit de bovenbouw die jou helpen als dat nodig is.

De leerlingmentoren zijn natuurlijk zelf ook brugklasser geweest. Ze weten dus uit eigen ervaring waar je tegenaan kunt lopen op zo’n grote, nieuwe school. In het begin is alles nieuw en vreemd en misschien durf je niet met iedere vraag naar je mentor te stappen. Dan kun je altijd terecht bij de leerlingmentoren. Zij weten meestal wel raad. Ook hebben ze handige tips voor je.

Er zijn ongeveer zes leerlingmentoren per klas. Ze schuiven regelmatig aan bij een les en je komt ze natuurlijk ook tegen in de gangen of de brugklasaula. Misschien groet je elkaar dan alleen maar even, maar misschien wil je graag even met je leerlingmentor delen dat je een mooi cijfer hebt gehaald voor je toets Frans (of dat je stiekem verliefd bent).

Leerlingmentoren gaan ook mee met de kennismakingsdagen in Duinrell en zijn aanwezig bij bijna alle brugklasactiviteiten: wel zo vertrouwd!

Lokaal 100
Lokaal 100 is een time-out plek voor leerlingen met een diagnose en een specifieke ondersteuningsbehoefte. In dit lokaal is altijd iemand aanwezig van het ondersteuningsteam bij wie deze leerlingen terechtkunnen. Dit kan zijn om even tot rust te komen, om pauze te houden of voor individuele gesprekken met iemand van het ondersteuningsteam.